دستکش, دستکش لاتکس اوپی پرفکت

دستکش لاتکس اوپی پرفکت؛ محافظ دست در مقابل عوامل بیرونی و آسیب زا

محافظ دست در مقابل عوامل بیرونی و آسیب زا

دستکش لاتکس اوپی پرفکت محافظ دست در مقابل عوامل بیرونی و آسیب زا

دستکش لاتکس اوپی پرفکت دارای گواهینامه بین المللی در مدیریت کیفیت و تولید است. از بهترین مواد برای ساخت آن استفاده می شود. این دستکش ها در مقابل عوامل بیرونی و خطرناک، از دست ها محافظت می کنند.

دست ها با عوامل طبیعی و آسیب زای بیرونی بیشترین تماس را دارند. به همین جهت احتمال آسیب رسیدن به دست ها بسیار زیاد است. دست ها در انتقال بیماری ها به بدن نقش مهمی دارند. در برخی مشاغل احتمال آسیب رسیدن به دست ها بسیار زیاد است. به طور مثال مشاغلی مانند پزشکی، آزمایشگاهی، پرستاری و… را می توان نام برد.

یکی از راه های حفاظت از  بدن در برابر عوامل بیرونی، استفاده از دستکش لاتکس اوپی پرفکت است. دستکش ها در انواع مختلفی تولید می شوند. هدف آن ها حفاظت از سلامت انسان و دست ها در مقابل عوامل بیرونی می باشند. البته جزو لوازم حفاظت شخصی نیز محسوب می شوند. دستکش ها از پوست انسان در مقابل آسیب هایی مانند نور خورشید، ابزار تیز و برنده، مواد شیمیایی آسیب زا و… محافظت می‌ کنند. برخی از عوامل آسیب‌زا با چشم دیده نمی شوند. انواع عوامل بیماری زا مانند باکتری ها، قارچ ها، ویروس ها و… را می توان نام برد. این عوامل به آسانی از پوست عبور کرده و به بدن آسیب می رسانند. استفاده از دستکش مناسب، یکی از راه های پیشگیری می باشد.

از یک دستکش به طور مدام نمی توان استفاده کرد. راه حل ساده، استفاده از دستکش لاتکس اوپی پرفکت می باشد.

دستکش لاتکس اوپی پرفکت (Op Perfect)

شرکت حریر ایران که در سال 1356 تاسیس شد در زمینه تولید دستکش لاتکس اوپی پرفکت فعالیت می کند. هدف این شرکت (با سرمایه گذاری بخش خصوصی) تولید انواع دستکش های خانگی و دستکش های لاتکس صنعتی بود. یکی از بهترین تولیدکنندگان در زمینه تولید دستکش لاتکس است که با سال ها تجربه در این صنعت می درخشد.

انواع دستکش، با استفاده از ماشین آلات پیشرفته صنعتی و بدون دخالت دست تولید می کنند. این شرکت موفق به دریافت گواهینامه بین المللی در مدیریت کیفیت شده است. همچنین با یک شرکت آلمانی به نام Sonnheim Medical در  زمینه تولید انواع دستکش های استریل همکاری دارد.

دستکش لاتکس اوپی پرفکت یکی از محصولات مشترک این دو شرکت می باشد. عبارت اوپی پرفکت مخفف «operation perfect» است و به معنای «عملکرد عالی» می باشد.

دستکش لاتکس اوپی پرفکت
دستکش لاتکس اوپی پرفکت

لاتکس چیست؟

دستکش لاتکس اوپی پرفکت همانطور که از نامش پیداست برای ساخت آن از ماده لاتکس استفاده می شود. لاتکس در دو نوع طبیعی و مصنوعی تولید می شود:

  • دستکش لاتکس اوپی پرفکت با مواد طبیعی: از شیره برخی درختان و گیاهان به دست می آید، مانند درخت کائوچو و درخت لاستیک. این درختان معمولا در مناطق استوایی و گرم مانند آمریکای مرکزی و جنوبی، اندونزی، ویتنام، مالزی و هند کاشته می‌ شوند. زمانی که درخت به اندازه کافی بزرگ شد پوست آن را خراش داده و شیره سفیدی از آن خارج می کنند. مواد پروتئینی و… از آن خارج (توسط روش های علمی) می شود تا لاتکس خالص به دست بیاید. برای جذب و انعقاد بهتر آن، مواد افزودنی به قالب ها اضافه می شود، مانند کربنات کلسیم و نیترات کلسیم.

دستکش لاتکس اوپی پرفکت در آب با حرارت بالا و کلر قرار می‌گیرد. به منظور کاهش عوامل حساسیت ‌زا این عمل انجام می شود.

  • دستکش لاتکس اوپی پرفکت با مواد مصنوعی: مسلما هر چیزی که در طبیعت وجود دارد انسان از آن الگو برداری کرده و مشابه آن را می سازد. لاتکس مصنوعی نیز از هیدروکربن های غیر اشباع تولید می شوند. البته سمی نیستند و برای انسان ضرر ندارند. این مواد در آزمایشگاه ها ساخته می شوند.

ویژگی های دستکش لاتکس اوپی پرفکت

اولین و مهمترین ویژگی دستکش لاتکس اوپی پرفکت این است که از لاتکس طبیعی ساخته می شود. لاتکس طبیعی قابلیت بازگشت به طبیعت را دارد (تجزیه پذیر). هیچگونه حساسیت و آلرژی پوستی برای افراد ایجاد نمی کند. همچنین برخی از دستکش ها توسط گاز اتیلن اکساید کاملا استریل می شوند. تست کنترل، جهت اطمینان از حذف کامل گاز اتیلن اکساید در بسته بندی ها انجام می شود. کیفیت محصولات در خط تولید، مکررا توسط آزمایشگاه های پیشرفته شرکت حریر کنترل می‌شوند. عوامل حساسیت زا کاهش می یابند که توسط تکنولوژی H.L.P این فرایند انجام می شود.

دستکش لاتکس اوپی پرفکت در دو نوع ساخته می شود:

  • دستکش لاتکس اوپی پرفکت با پودر: بر پایه نشاسته ذرت است. پودر به درون دستکش ریخته می شود که برای استفاده آسانتر افزوده می شود.
  • دستکش لاتکس اوپی پرفکت بدون پودر: این دستکش بدون پودر است. جایگزین آن فرایند کلرزنی است که موجب کاهش پروتئین های لاتکس می شود. این عمل مانع ایجاد آلرژی پوستی می شود.
دستکش لاتکس اوپی پرفکت برای جراحی

ویژگی های لاتکس طبیعی

ماده اولیه ساخت دستکش لاتکس اوپی پرفکت، لاتکس طبیعی است. دستکش لاتکس طبیعی برای اولین بار در سال 1964 به بازار عرضه شد. لاتکس طبیعی نسبت به مصنوعی دارای ویژگی های منحصر به فردی است که در ادامه به آن اشاره می کنیم.

دستکش لاتکس اوپی پرفکت طبیعی نسبت به نوع مصنوعی، از مقاومت بالاتری برخوردار است و در مقابل حرارت استحکام بیشتری دارد. لاتکس طبیعی در مقابل کشیده شدن، درجه کشسانی بیشتری دارد و کمتر دچار پارگی می شود. لاتکس طبیعی حساسیت و آلرژی پوستی کمتری نسبت به لاتکس مصنوعی برای افراد ایجاد می‌ کند.

دستکش ها یکبار مصرف بوده و با محیط زیست سازگاری دارند، زیرا در طبیعت تجزیه می شوند. برای محیط های عفونی بیشترین استفاده را دارند و بهترین گزینه است. با استفاده طولانی مدت، رطوبت ایجاد نمی کنند. این دستکش دارای سطح میکرو تکسچر است، به عبارت دیگر مانع لغزش دست درون دستکش خواهد شد.

کاربرد دستکش لاتکس اوپی پرفکت و انواع آن

دستکش لاتکس اوپی پرفکت بدون پودر در سایز های مختلف تولید می شود، سایز های مختلف این دستکش عبارتند از:

  • سایز S یا کوچک: طول 240±2 و عرض کف دست آن 85±5 میلی متر است.
  • سایز M یا متوسط: طول 240±2 و عرض کف دستان 95 میلی متر است.
  • سایز L یا بزرگ: طول 240±2 و عرض کف دست آن 105 میلیمتر است.
  • سایز XL یا سایز خیلی بزرگ: طول 240±2 و عرض کف دست آن 115 میلیمتر می باشد.

کاربرد دستکش لاتکس اوپی پرفکت شامل موارد زیر می ‌شود:

پزشکان و پرستاران در بیمارستان ها و بخش های خصوصی، از این دستکش های بسیار باکیفیت می توانند استفاده کنند. در آزمایشگاه های صنعتی نیز قابل استفاده هستند. هنگام استفاده از مواد شیمیایی غیر اسیدی نیز می توان استفاده کرد.

افرادی که در آرایشگاه ها و مراکز زیبایی مشغول به کار هستند نیز می توانند از این دستکش ها استفاده کنند. دستکش های لاتکس اوپی پرفکت برای افرادی که در رستوران ها و سالن های تهیه غذا فعالیت می کنند نیز بسیار مناسب هستند.

دستکش لاتکس اوپی پرفکت در آزمایشگاه
دستکش لاتکس اوپی پرفکت در آزمایشگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *